Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

10 nov. 2011

Cigaretten

Ett kärlekspar står utanför skolan i mörkret, svagt upplysta av en klen lyktstolpe när jag ska cykla hem. De tänder cigaretter åt varandra, och handlingen är väldigt intim, mer intim än kyssen efteråt, en onödig bekräftelse - det är bara kärlekspar som tänder cigaretter på det där sättet. Och det är snyggt, tänker jag, med cigaretterna och röken - eller, skulle ha varit, om vi hade levt i en svartvit värld. För när jag var barn och tittade mycket på film, och mycket på svartvit film, eftersom jag var - tja, filmsnobb - så trodde jag att cigaretten skapats enkom för filmen, för det fanns inget vackrare än cigarettrök och celluloid. Men nu när allt är i färg finns det ingen anledning att röka längre, kan jag tycka, även om det var ett snyggt försök av de två ungdomarna där under lyktstolpen. Det är synd om rökarna numera. Jag lägger ut fyra bilder på mina favoritrökare: se och lär. Dolores Del RioNick CaveJennifer Jason LeighJames Dean

6 kommentarer:

  1. Så många år rökfri, men jag tror jag får börja igen, klädd i svart kavaj mot en vitkalkad stallbyggnad. Fy fan, dessa intellektuella som frestar oss rejäla och rediga män med sina syndiga leverne.

    Tror jag tar ett äpple istället.

    SvaraRadera
  2. Ett äpple! De är ju livsfarliga! För mig i alla fall, som är allergisk. Åt jag ett äpple dog jag nästan. Så jag röker väl i stället.

    SvaraRadera
  3. Cigaretten i film och även i reklam m m är ett ytterst fascinerande ämne estetiskt och semiotiskt. Har varit inne på det i en text om Frank Sinatra, i Kulturella perspektiv 3-4 2009. Skrev då bl a om den här underbara låten, Deep in a dream:

    I dim all the lights and I sink in my chair.
    The smoke from my cigarette climbs through the air.
    The walls of my room fade away in the blue,
    And I’m deep in a dream of you.
    The smoke makes a stairway for you to descend;
    You come to my arms, may this bliss never end,
    For we love anew just as we used to do
    When I’m deep in a dream of you.

    Andra fina cigarettlåtar är Two cigarettes in the dark och Don't smoke in bed.

    SvaraRadera
  4. Själv är jag tvungen att röka, för Bernur sa en gång på en lektion att man måste leva som författaren, för att förstå deras verk... Du sa också att äpplen är farligt; se bara vad som händer med Josef K. när han tar en tugga!

    SvaraRadera
  5. "Ingen röker lika stiligt på vita duken som Tony Leung" sade någon om In the Mood for Love, och jag kan bara hålla med. Ingen i samtida film i alla fall.

    SvaraRadera
  6. What she said:
    "I smoke 'cos I'm hoping for an
    early death
    AND I NEED TO CLING TO SOMETHING!" (The Smiths)
    Fint Sinatra-citat. Jag hade ett annat foto på Sinatra, där han står med ryggen mot publiken, med en cigarett i handen, men jag fick ge mig med fyra bilder ändå ...
    Hm, jag vet väl inte om jag sa exakt SÅ! Fast jag menade väl - SÅ!
    In the Mood for Love, oj, det var så länge sen jag såg den ... Det röks ju inte mycket i nutida filmer, vilket är rätt beklagligt ...

    SvaraRadera